Debron Capital koopt Sofitel Brussels Europe

Woensdag 17 juni 2015 — Eiffage Benelux verkoopt het Brusselse Sofitelhotel. De bouwgroep bouwde dit luxehotel en startte de exploitatie ervan op, maar aangezien het niet in het businessmodel past om gerealiseerde projecten in eigen bezit te houden, krijgt deze parel van het Brusselse hotelwezen nu een nieuwe eigenaar, aandelenvennootschap Debron Capital.

Sofitel Brussels Europe *****

Dit luxehotel aan het Brusselse Jourdanplein – pal in het hart van de Europese wijk dus – werd in 2007 ingehuldigd door de groep Eiffage Benelux, maar krijgt nu een nieuwe eigenaar.

Sofitel Brussels Europe trakteert zijn klanten niet alleen op het bruisende Brusselse stadsleven – op het Jourdanplein is het elke dag gezellig druk – maar ook op een rustig kader, vlakbij de Europese Gemeenschap, het Leopoldpark en het Jubelpark. In de wijk liggen diverse musea en het centrum van Brussel is slechts een paar metrohaltes verwijderd.

Het elegante hotel, dat Frans design koppelt aan service van topkwaliteit, verwelkomt tijdens de week vooral zakelijke klanten. In het weekend krijgt het dan weer veel toeristen over de vloer, want Brussel is en blijft een zeer populaire bestemming voor een citytrip.

Het hotel telt 149 kamers (waaronder 12 suites), een restaurant, een loungebar, een wellnesscentrum en een prachtig terras met een indrukwekkend panorama over Brussel.

De groep Eiffage Benelux

Eiffage Benelux biedt zijn publieke en private klanten een breed spectrum aan competenties. Die stellen de groep in staat om grootschalige projecten te realiseren, zowel op het vlak van “Gebouwen” als op het vlak van “Burgerlijke Bouwkunde”, dé twee vakgebieden bij uitstek van de groep. Eiffage Benelux overkoepelt een vijftiental bedrijven en volgt de meest uiteenlopende projecten op, van het ontwerp tot en met de oplevering. De groep heeft om en bij de 2.000 medewerkers in dienst, onder wie 700 bedienden en 1.300 arbeiders.

Het vakgebied “Bouw” (= “Gebouwen” + “Burgerlijke Bouwkunde”) vertegenwoordigt in zijn eentje bijna 75% van de totale jaaromzet (600 miljoen euro). In de loop van de voorbije tien jaar is die totale omzet trouwens met bijna 50% gestegen.

Debron Capital

De vereenvoudigde aandelenvennootschap (SAS) Debron Capital werd begin 2014 opgericht door Stéphan Chétrit en Jérémie Ifrah. De vennootschap Debron Capital ondertekende de aankoop van het hotel Sofitel Europe Brussels voor rekening van een van haar private-equityfondsen.