Grootste sluis ter wereld weldra onder water

Werkzaamheden Deurganckdoksluis in laatste rechte lijn

Maandag 9 maart 2015 — Nadat afgelopen weekend het grote publiek een laatste keer voet kon zetten op de bodem van de Deurganckdoksluis zal de “grootste sluis ter wereld” over enkele weken definitief onder water gaan. Door middel van grote baggerbuizen zal met zware pompen water van de Waaslandhaven op een gecontroleerde manier in de sluis worden gepompt. Deze klus zal een week tijd in beslag nemen.

Nadien worden de sluisdeuren geplaatst. De vier deuren - 70 meter lang, 10 meter breed en 30 meter hoog! - komen uit China en vertrekken al op woensdag 1 april. Zij zullen ongeveer twee maanden onderweg zijn.

De deuren worden getransporteerd via een semi-afzinkbaar schip. “Bij aankomst in Antwerpen wordt het schip deels onder water gebracht”, legt Freddy Meul, projectleider van Antwerpse Bouwwerken uit. “Vervolgens worden de deuren van het dek in het water getrokken. Op dat moment drijven de deuren en worden ze met sleepboten via de sluis van Kallo in de Waaslandhaven gebracht. Van daaruit worden de deuren één voor één in de voorziene sleuven van de sluis geloodst. Dat is een kwestie van centimeters en dus precisiewerk!”

Na het onder water zetten van de sluis en het plaatsen van de deuren zijn de grootste werkzaamheden achter de rug. Dan resten enkel nog de ‘lichtere’ werken zoals de elektromechanica, de elektriciteit en de automatisatie.

Als alles goed gaat, zal de sluis eind maart 2016 in gebruik worden genomen.

Voor het uitvoeren van de werken werd de tijdelijke handelsvennootschap Waaslandsluis opgericht. Die bestaat uit de volgende bedrijven: Jan De Nul, CEI-De Meyer, Betonac, Antwerpse Bouwwerken en Herbosch-Kiere. Voor elk van hen een hele eer om te mogen deelnemen aan dit project: “Herbosch-Kiere heeft de voorbije 20 jaar in België meer dan 30 sluizen gebouwd, gerestaureerd of hersteld”, zegt algemeen directeur Benny De Sutter. “Door in de toekomst actief te blijven deelnemen aan dergelijke bouwprojecten kunnen we onze verworven kennis goed benutten en verrijken.”

Enkele cijfers over de Deurganckdoksluis

De Deurganckdoksluis wordt 68 meter breed, 500 meter lang én 27 meter diep. De nieuwe sluis zal de maritieme verbinding vormen tussen de Schelde en het Waaslandkanaal. Kostprijs: 340 miljoen euro. Speciaal voor het project heeft de Vlaamse Havens NV samen met het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen de projectvennootschap Deurganckdoksluis NV opgericht. Zij treedt op als bouwheer en wordt eigenaar van de nieuwe zeesluis. De vennootschap geeft deze vervolgens gedurende twintig jaar in concessie aan het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen.