“Les Ateliers des Tanneurs”, belangrijke economische draaischijf van de Marollen viert 10e verjaardag

Bilan en toekomstperspectieven

Woensdag 25 november 2015 —

Hoe het allemaal begon...

Het oorspronkelijke gebouw wordt in 1892 opgetrokken door een Brusselse handelaar in wijnen en likeuren die nood heeft aan een opslagplaats. Zo ontstaat het "Wijnpaleis", waarvan de gevel – die sowieso al imposant is – niet veel later wordt verfraaid met muurschilderingen die verwijzen naar de grote Europese wijnbouwcentra van die tijd.

Het gebouw behoudt ook na de Tweede Wereldoorlog zijn functie als “Wijnpaleis” en dit tot in de jaren 90.

In 1996 komt het voor een bedrag van 580.000 euro in handen van het Brusselse OCMW, dat zijn sociale missie wil versterken door middel van een grootschalig economisch project. Ook de aanpalende gebouwen en enkele onbestemde nabijgelegen terreinen worden aangekocht, wat de totale oppervlakte van het project op 12.000 m² brengt.

In 2001 worden de gevels en de opvallendste elementen van het gebouw officieel beschermd. De renovatiewerken beginnen in 2002.

Economische activiteit creëren in de Marollen

De uitdaging die het OCMW zichzelf destijds stelde, was niet min: een kenmerkend gebouw van het Brusselse erfgoed zijn oorspronkelijke glans teruggeven en tegelijkertijd een nieuwe maatschappelijke en economische wind laten waaien door een sterk achtergestelde buurt.

“We wilden in de eerste plaats de minder gegoede buurt van de Marollen nieuw leven inblazen door werkgelegenheid te creëren voor de inwoners, een cruciale doelstelling in het licht van de grote lokale werkloosheid, vooral bij jongeren. Daarom kochten we het hele huizenblok en kozen we ervoor om het om te vormen tot een gemengd economisch centrum met een sociale missie. Zo werd er bijvoorbeeld ook een sociale antenne in ondergebracht, evenals woningen van het OCMW”, vertelt voorzitter Yvan Mayeur.

Het bedrijvencentrum opende in 2005 de deuren en heeft een dubbele taak: het biedt onderdak en begeleiding aan startende ondernemingen en het creëert tegelijkertijd werkgelegenheid.

Regionaal en lokaal instrument voor ontwikkeling en integratie

Sinds de oprichting kozen 145 bedrijven voor het centrum als tijdelijke vestiging, stuk voor stuk starters, m.a.w. bedrijven die net uit de startblokken schieten. Op dit moment zitten er 60 bedrijven gehuisvest, goed voor 250 werknemers.

Het prachtige gebouw (met een oppervlakte van ongeveer 5.000 m²) herbergt ateliers, kantoren, een co-workingruimte en verschillende commerciële ruimtes. Ook voor mensen uit de omgeving is er een uitgebreid aanbod, zoals de biomarkt (6 dagen op 7 open), een dienstenchequebedrijf of een hersteldienst voor informaticamateriaal van het merk Apple.

"Ik ben vier jaar geleden begonnen op mijn kot", klinkt het bij Arthur Barsalou van i-Clinique. "Toen ik hoorde dat ik bij Ateliers des Tanneurs een ruimte kon huren om mijn activiteit verder uit te bouwen heb ik niet getwijfeld. In de tussentijd opende ik al een tweede vestiging in Luik en heb ik vijf werknemers aangeworven. De zaken draaien goed."

Ook de jonge ondernemers van de champignonkwekerij zijn blij dat ze hier een kans kregen. Onder de gepaste naam van "Le Champignon de Bruxelles" kweekt Brusselaar Hadrien Velge samen met zijn team zijn eigen shiitake's of Aziatische paddenstoelen.

"Onze lekkernij wordt onder meer verkocht op de biomarkt, maar we leveren ook aan restaurants", klinkt het.

Binnenkort krijgt Ateliers des Tanneurs er zelfs nog een biologische bakkerij bij, wat ongetwijfeld ook erg in de smaak zal vallen. Elke activiteit is welkom in het centrum, zolang het een steun betekent voor de lokale economische ontwikkeling.

“Het succes van dit project is grotendeels te danken aan de hechte band en de kwaliteitsvolle samenwerking tussen de verschillende overheidsorganisaties die er bij betrokken zijn", licht gedelegeerd bestuurder Serge Vilain toe. "Dat heeft in het kader van Les Ateliers een aantal opvallende projecten mogelijk gemaakt met de biomarkt als belangrijkste voorbeeld. Aanvankelijk was dat een zeer bescheiden initiatief, maar al snel groeide de markt uit tot een zeer bekende en succesvolle onderneming. Onze belangrijkste drijfveer is het creëren van een sterke band tussen ons centrum en de omliggende buurt."

Voor de huurders van de handels- en katoorruimtes is het aanbod transparanter, aantrekkelijker en completer dan op veel andere plaatsen. Alles is namelijk inbegrepen: verwarming, elektriciteit, onthaal, schoonmaak, verzekering, onroerende voorheffing, internet, gebruik van vergaderzalen. Jonge ondernemers hoeven zich dus niet bezig te houden met administratieve rompslomp waardoor ze volledig kunnen focussen op hun activiteit.

Directeur Ronald De Greef licht toe:

“We bieden de bedrijven niet alleen onderdak, maar ook advies en begeleiding. We wijzen hen bijvoorbeeld de weg naar andere regionale en gemeentelijke instellingen die ondernemerschap en werkgelegenheid ondersteunen. We helpen hen te groeien, financiële middelen te vinden en staan hen bij in geval van eventuele problemen in de opstartfase. Bijzondere aandacht gaat naar een gezellige en gastvrije sfeer en een sterke onderlinge verwevenheid. Dit alles draagt bij tot de sociale en economische sterkte van de ondernemingen en van de buurt.”

In het centrum zijn ook ruimtes beschikbaar voor de organisatie van speciale evenementen.

Vandaag

Vandaag viert "Les Ateliers des Tanneurs" zijn 10e verjaardag. Dat gebeurde in de aanwezigheid van:

• de heer Yvan Mayeur, burgemeester van Brussel en voorzitter van Les Ateliers des Tanneurs
  • de heer Serge Vilain, voorzitter van het Directiecomité van Finance.Brussels en gedelegeerd bestuurder van Les Ateliers des Tanneurs
  • mevrouw Pascale Peraita, voorzitster van het OCMW van Brussel en bestuurster van Les Ateliers des Tanneurs

Deze verjaardag is een uitstekende gelegenheid om de balans op te maken van de rol van Les Ateliers des Tanneurs als economische, maatschappelijke en sociaal bewustmakende motor en om een licht te werpen op de nieuwe vooruitzichten en uitdagingen.

Wat sinds 2005 werd opgebouwd en gerealiseerd is bijzonder bemoedigend. Naar de toekomst toe wil Ateliers des Tanneurs nog meer de nadruk leggen op het maatschappelijk verantwoord ondernemen van start-ups en het scheppen van banen voor laagopgeleide werknemers. Ook de circulaire economie wordt een belangrijk aandachtspunt (cfr. een economisch systeem dat bedoeld is om de herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren.)

“We zullen de ondernemingen de komende jaren aanmoedigen om hun activiteiten meer op de circulaire economie te richten", zegt OCMW-voorzitster Pascale Peraita."Op die manier dragen we ook ons steentje bij aan het milieu."

Naar aanleiding van de 10e verjaardag werd een tweetalig boek uitgegeven met de opvallendste feiten en hoogtepunten uit het voorbije decennium in woord en beeld. U kunt dit unieke naslagwerk raadplegen in bijlage.

In de kelder van het gebouw worden echt shiitake's gekweekt
Directeur Ronald De Greef, Yvan Mayeur, Serge Vilain et Pascale Peraita
Arthur Barsalou, oprichter van i-Clinique