Nautilus: een ambitieus vastgoedproject langs de kanaaloever

Anderlecht is een van de snelst groeiende gemeentes in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De vraag naar kwalitatieve en betaalbare woningen neemt dan ook zienderogen toe. De ontwikkeling van het kanaalgebied vormt een unieke kans om er nieuwe, grootschalige projecten uit te werken, een kans die Eaglestone met beide handen gegrepen heeft.

Nautilus

Het vastgoedproject ‘Nautilus’ dankt de naam aan zijn ligging langs de kanaaloever. Het project bestaat uit 3 blokken en een toren met 16 verdiepingen wat meteen zorgt voor een buitengewoon uitzicht. De hedendaagse en rijzige bouwstijl (Axent Architects) zal in deze buurt een indrukwekkende stedenbouwkundige vernieuwing op gang brengen die zich over de hele kanaalzone zal uitbreiden.

Een gemengd project

Eaglestone kocht eind december een kantoorcomplex op om er Nautilus te kunnen vestigen. Het vastgoedproject zal in totaal 197 middelgrote woningen tellen, gaande van studio’s van 45 m2 tot driekamerappartementen van 107 m2. De prijzen beginnen vanaf 110.000 euro. Op de benedenverdieping is er een handelsruimte van 2000 m2, waar een Carrefour-supermarkt komt.

Tot slot voorziet Nautilus ook een crèche, waarmee de site inspeelt op het nijpend tekort aan kinderopvang in Brussel.

Timing

De werken voor dit ambitieuze project gaan in juni van start.

De oplevering van de eerste projectfase – een honderdtal appartementen en een groot deel van de handelsruimte – is voorzien voor begin 2018. Aannemer Cordeel zal de werken uitvoeren.

Een strategische locatie in Brussel

De kanaalzone wordt vandaag gezien als een van de meest strategische locaties voor de verdere ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Het Kanaalplan moet een antwoord bieden op de uitdagingen waar het Brussels Gewest voor staat. In de komende 20 jaar komt het plan dan ook tegemoet aan de behoeften op het vlak van huisvesting, werkgelegenheid, economie, mobiliteit en levenskwaliteit.

Nicolas Orts, CEO van Eaglestone, licht toe: “Het is ook voor Eaglestone een strategische keuze om meer dan 50 miljoen euro te investeren in deze prioritaire ontwikkelingszone. Het Nautilus-project speelt overduidelijk in op een nijpend tekort aan kwalitatieve en betaalbare woningen, aangezien meer dan 60 % van de eerste fase al op voorhand is verkocht. Investeerders op zoek naar rendement en een meerwaarde op lange termijn hebben dat snel ingezien.”

Eric Tomas, burgemeester van Anderlecht, is zeer blij met het initiatief: “Dit iconische project vormt het eerste woonproject langs het kanaal, in een gebied dat volop in verandering is en veel interesse wekt bij heel wat privé-investeerders. Op termijn zullen duizenden nieuwe bewoners hun intrek nemen langs de oostelijke oever van het kanaal. En dan heb ik het nog niet over de architecturale kwaliteit van het project en de komst van een crèche en handelszaken. Die zullen een aangename leefomgeving in de hand werken.”

Annelies Baeten

FL consult