Persbericht : Bopro goes urban

Bopro, Belgische pioneer van het duurzame ontwikkelen en investeren viert deze maand zijn 30e verjaardag

Vrijdag 10 oktober 2014 — Op donderdag 9 oktober vierde Bopro, de bouw- en vastgoedadviseur, in aanwezigheid van haar medewerkers, klanten en partners zijn 30e verjaardag in het Flagey te Brussel. Het event werd georganiseerd in samenwerking met het Festival van Vlaanderen. Bopro ging heel bewust door hun keuze van muziek de “urban” toer op met o.a. Let’s go Urban, de urban-cultuurorganisatie die het beste haalt uit jongeren met heel diverse achtergronden en Trashbeatz die op een originele ecologische manier afval omtovert tot muziekinstrumenten.

Van projectmanagement tot pioneer in duurzaam ontwikkelen en investeren

Bopro startte in 1999 met advies bij de ontwikkeling van projecten maar zijn langzaam maar zeker opgeschoven van de bouw naar de conceptuele fase.  Nog voor de vergunning wordt aangevraagd brengen zij bouwtechnische, financiële, strategische en maatschappelijke risico’s en kansen in kaart. In de loop der jaren, ontwikkelde Bopro de parameters om deze te meten en de kosten ervan toe te wijzen aan de verschillende actoren in het ontwikkelingsproject. Peter Garré, gedelegeerd bestuurder voegt er aan toe : “Het gaat in essentie om een methodologie van verbeteringsprocessen. Wij plaatsen ons in een dienende rol, kruipen in de huid van de klant en denken met hem mee over hoe wij hem voor de lange termijn van dienst kunnen zijn. In vastgoed kan je maar op twee manieren waarde creëren, ofwel door de kosten te drukken, dus door de processen efficiënter te maken, ofwel door de waarde op te drijven met toekomstgerichte ingrepen. In dat laatste ligt de kern van het duurzaam ontwikkelen.”

Sinds 2010 draagt Bopro het “Regulated by RICS-label”, in 2011 kreeg het ISO 14001 milieumanagementcertificaat,in 2012 gevolgd door het ISO 9001 kwaliteitsmanagementcertificaat.

Integratie van vastgoed, energie en mobiliteit

Peter Garré licht toe : Ons economisch model is opgedeeld in sectoren die elk voor hun marktaandeel strijden en barrières opwerpen. Te dikwijls zijn we defensief naar nieuwe businessmodellen en zijn daarom onvoldoende vernieuwend. De gebouwen van morgen zullen energiecentrales worden en veel autonomer functioneren. Ze zullen naadloos aansluiten op de vervoersmodi die beschikbaar zijn. In afwachting van de autonome wagens zal Uber ons naar beste opties brengen en zullen vastgoedoperatoren ook deze diensten moeten integreren in hun servicepakket. Open ruimte en groen zullen veel aanbelang winnen. Privaat en publiek moeten samen ontwikkelen en samen waarde creëren. Niet alles is uit te drukken in Euros maar de waarde die we creëren zullen we beter moeten duiden en moeten delen”

Internationale erkenning

In 2012 won Bopro de Award met hun eerste CSR Report “A guide to a better world” in de categorie kleine en middelgrote ondernemingen. Als een cleantech company willen zij  een continue positieve bijdrage leveren tot een duurzamere huisvesting en mobiliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen (corporate social responsibility).

Bopro is marktleider in België voor het assessment van BREEAM-certificaten. In 2013 werd Bopro tweemaal in de bloemetjes gezet tijdens de uitreiking van de jaarlijkse BREEAM Awards op de Ecobuild beurs in Londen. Het bedrijf begeleidt ondertussen een paar mooie pan-Europese opdrachten : voor de grootste vastgoedinvesteerder op de beurs in Europa, het Franse Unibail-Rodamco en het voor het Nederlandse Redevco, de grootste privé-investeerder.

Eerder dit jaar was Bopro als enige Belgische vastgoedmakelaar betrokken bij de afwikkeling van de North-Galaxy-verkoop. Voor 2015 staat de opening van eerste buitenlands kantoor in Luxemburg op de planning.

Bopro’s management team : Alain van Houtte, Stefaan Martel, Dimitri Torfs, Peter Garré, Johan Verbeke, Frank Buffel, Arnold Schautteet, Tessa De Buysere, Peter De Durpel
30 jaar Bopro : cartoontekening door Herr Seele
30 years Bopro - Let's go urban