Persbericht : Tamawa, een Brusselse onderneming met internationale allure, huldigt zijn nieuwe ateliers in op de site Cityline van citydev.brussels

Donderdag 11 september 2014 — Vandaag houdt het Brusselse bedrijf Tamawa een 'open-atelier-avond' naar aanleiding van de officiële inhuldiging van zijn nieuwe lokalen. Voor het bedrijf dé gelegenheid om zijn creaties en producten te tonen. Van juwelen tot kunst- en gebruiksvoorwerpen, allemaal zijn ze gemaakt uit één en hetzelfde verrassende materiaal: bakeliet.

Tamawa, een Brusselse kmo pur sang

Een ontmoeting met biljartfabrikant Saluc zette designer Hubert Verstraeten er in 2008 toe aan om bakeliet, de stof waaruit biljartballen zijn gemaakt, te gaan gebruiken in zijn juwelen, uurwerken, lampen, voorwerpen en accessoires. Voor de naam van zijn bedrijf liet hij zich inspireren door de eerste juweelcreaties: 'tamawa' is Japans voor 'bal op ring'.

Het merk wist al tal van Belgische ontwerpers zoals Sylvain Willenz, Nedda El-Asmar en Big-Game te strikken. Elke samenwerking leverde een rits voorwerpen op, met telkens een eigen interpretatie van het monovorm-monomateriaal-concept van de kleine bakeliet- of aramithbal. Het bedrijf realiseert 60 % van zijn omzet in het buitenland en krijgt steun van Wallonie Bruxelles Design Mode en Start Invest (fonds van de Franse Gemeenschap voor creatieve ondernemingen).

Ateliers in volle groei

Tamawa ontstond in Brussel, in het achterhuis van Verstraeten (de voormalige ateliers van Wolfers). Door zijn gestage groei en omdat het onlangs een Japanse hoogtechnologische bewerkingsmachine met vijf assen kocht, moest Tamawa op zoek naar een groter en professioneler atelier. Het bedrijf wilde ook absoluut in de hoofdstad blijven. Het liet daarom zijn oog vallen op een huurmodule in gebouw B3 op Cityline.

Cityline van citydev.brussels, een gemengde site met ambitie

De site waarop Tamawa zich vestigt is Cityline, een van de ambitieuze gemengde projecten van citydev.brussels. Woongelegenheid en economische activiteiten leven er harmonieus samen. Het bedrijfsgedeelte van de site telt 9.000 m² moduleerbare oppervlakte. De meest uiteenlopende bedrijven zijn er gevestigd: Digital Dental Design, Ross Robotics, ICT 7, Home Entertainment Services, Arakem, Sky-Hero, Bulle Color en de International Polar Foundation. In totaal werken er zo'n 65 mensen.

Over citydev.brussels (nieuwe naam van de GOMB)

citydev.brussels is een autonome openbare instelling opgericht in 1974. Ze is belast met de stedelijke ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest via vastgoedprojecten.

citydev.brussels vestigt en verankert bedrijven om de economische ontwikkeling van het BHG te bevorderen. Hiertoe stelt ze de bedrijven kwaliteitsvolle vastgoedinfrastructuur ter beschikking waar ze in de verschillende stappen van hun ontwikkeling terechtkunnen. citydev.brussels biedt hen toegang tot een patrimonium van bijna 200 ha industrieterreinen en kmo-parken gespreid over 45 sites, 75.000 m² bedrijfsruimten, 8 bedrijvencentra en 5 incubators.

Sinds 1988 bouwt citydev.brussels nieuwbouwwoningen, gedeeltelijk gesubsidieerd door het BHG en bestemd voor middeninkomens.

Tot slot is citydev.brussels als gewestelijk operator betrokken bij de verwezenlijking van complexe projecten die diverse soorten woningen, bedrijfsruimten, handelszaken, openbare ruimten, collectieve voorzieningen en alles wat het weefsel van een stad of wijk kan herstellen of er een nieuwe dynamiek kan brengen, verenigen.

Enkele voorbeelden van Tamawa-realisaties