Persbericht - Agnès Dumesges

Agnès Dumesges vervoegt het directiecomité van Total Belgium

Tuesday, September 16, 2014 — Het directiecomité van Total Belgium heeft zopas bekendgemaakt dat Agnès Dumesges werd benoemd tot Commercial Sales Director. Sinds 1 juni van dit jaar leidt ze de afdeling die instaat voor de verkoop van gasolie en de aansturing van de “Multi-Energie”-tak. Deze nieuwe benoeming past in de wereldwijde strategie van Total en draagt bij tot de “vervrouwelijking” van het directiecomité van Total Belgium, waarin voortaan twee dames zetelen.

Tonnen ervaring.

Agnès Dumesges is Franse van geboorte, spreekt drie talen (Frans, Engels en Duits) en behaalde een diploma handelsingenieur. Ze startte haar loopbaan in 1986 bij een auditkantoor in Frankrijk, verbleef in het kader van haar studies een tijdje in de Verenigde Staten, was in Guinee aan de slag voor Ernst & Young en werkte ook al in Berlijn en in Tokio.

Sinds juni woont de gehuwde moeder van drie kinderen in België, waar ze meteen viel voor de twee culturen in ons land. Vandaar dat ze ook het Nederlands wil leren begrijpen en spreken.

Agnès Dumesges werkt al sinds 1988 voor Total. Eerst in een aantal financiële functies, nadien in de marketing voor de stookoliedistributie: financiële analyse, controling, marketing en tot slot prijzen- & bevoorrading-beheer. Ze werkte drie jaar voor de groep in Berlijn, waar ze diverse strategische studies verrichte, eerst voor de aansturing van de raffinaderij van Leuna, later voor de directie Specialities van Total Deutschland.

Vóór haar benoeming in het directiecomité van Total Belgium stond Agnès Dumesges 2,5 jaar aan het hoofd van de afdeling  Fioul Industries in Frankrijk, nadat ze eerder de leiding had over de Franse verkoopteams van tankkaarten.

Op naar België.

Al die ervaring zal Agnès Dumesges in staat stellen om de “Multi-Energie”-tak daadkrachtig uit te bouwen en tegelijk de corebusiness van de afdeling Commercial Sales – de verdeling van gasolie – te consolideren.

In juni van dit jaar werd Agnès Dumesges ook de eerste vrouwelijke voorzitter van de vzw Cedicol, het gemeenschappelijke platform voor alle spelers uit de sector van de verwarmingssystemen met stookolie. “Als voorzitter van Cedicol wil ik me inzetten voor een sectorale dynamiek, want dat is een prioriteit voor onze sector en ons vakgebied”, zei ze bij haar benoeming.

Agnès Dumesges blijft ook lid van de stuurgroep van het Twice-netwerk (Total Women’s Initiative for Communication and Exchange). Met dat initiatief wil Total de loopbaan van vrouwen een boost geven, mannen en vrouwen wijzen op het belang van gendergelijkheid en luisteren naar wat vrouwen denken over de uitdagingen waar de groep voor staat.

Gesterkt door haar ervaring als leidinggevende van diverse grootschalige projecten vertegenwoordigt deze enthousiaste en creatieve dame voortaan een generatie en een sector waarin mannen traditiegetrouw het hoge woord voeren. Met haar sympathieke en energieke temperament is Agnès Dumesges een vrouw die écht luistert naar haar gesprekspartner en de verantwoordelijkheden die ze krijgt, niet uit de weg gaat.

Over Total

Total is een gas-en oliemaatschappij van wereldformaat en actief in meer dan 130 landen. De groep is ook een toonaangevende speler in de chemische industrie. De 97.000 medewerkers zetten hun expertise in op alle gebieden van de industrie: exploratie en productie van olie en aardgas, raffinage en chemie, handel in en distributie van aardolieproducten en nieuwe energiebronnen. Op die manier spelen zij in op de wereldwijde vraag naar energie, vandaag en in de toekomst.

In België heeft de groep reeds een lange geschiedenis en is ze voornamelijk actief op het vlak van Raffinage, Chemie en Marketing & Diensten, met bijna 4.500 medewerkers.

Als marktleider staat Total Belgium bekend voor zijn innovatieve producten en diensten. Met zijn energieoplossingen helpt Total zijn klanten om almaar minder energie te verbruiken. Een voorbeeld: het assortiment Excellium-brandstoffen of de Fuel Economy-smeermiddelen. Het aanbod aan producten is bijzonder breed: van stookolie en houtpellets voor verwarmingssystemen over LPG, gas en vliegtuigbrandstof tot asfalt, smeermiddelen enz. Naast de 515 tankstations (waarvan 26 langs autosnelwegen) omvat het netwerk ook 8 regionale centra en depots en 119 verdelers, verspreid over het hele land.

Agnès Dumesges