Persbericht citydev.brussels: Kmo-park Newton genomineerd voor MIPIM Award

Kmo-park Newton als enige Brusselse finalist in de running voor MIPIM Award

Donderdag 4 december 2014 — Begin maart vormt Cannes opnieuw het decor voor de gerenommeerde Marché International des Professionnels de l’Immobilier, beter bekend als MIPIM. Op dit event worden ook de MIPIM Awards uitgereikt aan de beste vastgoedprojecten in 8 verschillende categorieën. Voor de editie 2015 kreeg de jury niet minder dan 150 kandidaturen uit 37 landen. 39 uitzonderlijke projecten haalden de shortlist. Zo ook het kmo-park Newton van citydev.brussels in Anderlecht, dat de kleuren van het Brussels gewest zal verdedigen. De winnaars worden bekendgemaakt tijdens de MIPIM Awards-ceremonie op 12 maart 2015 in het Palais des Festivals in Cannes.

Kmo-park Newton, innoverend en moduleerbaar

Het kmo-park Newton, dat deels door het EFRO is gefinancierd, is de concrete vertaling van een nieuw concept: bedrijfsparken op maat van kmo's. citydev.brussels kwam immers tot de vaststelling dat er bij Brusselse kmo's een zeer grote vraag is naar middelgrote ruimten van enkele honderden vierkante meter. Het kmo-park Newton omvat 5.540 m² gelijkvloerse ateliers - 16 modules van 250 à 500 m² - verdeeld over twee gebouwen. De innoverende architectuur en de kleurrijke gevels zijn een ontwerp van de vereniging van B.A.E.B., DDS & Partners, VK Engineering en CES.

Duurzame ontwikkeling en de principes van ecoconstructie (water, afval, materialen …) staan centraal in het ontwerp. Veel aandacht ging ook naar de thermische isolatie van de gebouwschil. De energieprestaties zijn dan ook verbluffend: met een k-peil van 28 scoren de gebouwen ruim beter dan de verplichte K45 voor nieuwbouw.

Benjamin Cadranel, administrateur-generaal van citydev.brussels: "Ons nieuwe concept van moduleerbare kmo-parken biedt ondernemingen de kans om, afhankelijk van hun noden, een of meer modules te huren. De kmo-parken maken ons gamma vastgoeddiensten compleet. We kunnen nu bedrijven begeleiden doorheen al hun ontwikkelingsfasen. Een finaleplaats in deze prestigieuze wedstrijd is voor ons een hele eer".

Het nieuwe complex is klaar sinds maart 2014. De modules gaan met ongeziene snelheid van de hand. Dit succes bewijst dat er veel vraag is naar dit soort ruimten en activiteiten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Over citydev.brussels (nieuwe naam van de GOMB)

citydev.brussels is een autonome openbare instelling opgericht in 1974. Ze is belast met de stedelijke ontwikkeling van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) via vastgoedprojecten.

citydev.brussels vestigt en verankert bedrijven om de economische ontwikkeling van het BHG te bevorderen. Hiertoe stelt ze de bedrijven kwaliteitsvolle vastgoedinfrastructuur ter beschikking waar ze in de verschillende stappen van hun ontwikkeling terechtkunnen. citydev.brussels biedt hen toegang tot een patrimonium van bijna 200 ha industrieterreinen en kmo-parken gespreid over 45 sites, 75.000 m² bedrijfsruimten, 8 bedrijvencentra en 5 incubators.

Sinds 1988 bouwt citydev.brussels nieuwbouwwoningen, gedeeltelijk gesubsidieerd door het BHG en bestemd voor middeninkomens.

Tot slot is citydev.brussels als gewestelijk operator betrokken bij de verwezenlijking van complexe projecten die diverse soorten woningen, bedrijfsruimten, handelszaken, openbare ruimten, collectieve voorzieningen en alles wat het weefsel van een stad of wijk kan herstellen of er een nieuwe dynamiek kan brengen, verenigen.