PERSUITNODIGING - Bezoek tentoonstelling : <br /> ROB MALLET-STEVENS, Parijs Brussel Hyères <br /> CIVA Stichting 14 november 2016 om 11u.

PERSUITNODIGING - Bezoek tentoonstelling :
ROB MALLET-STEVENS, Parijs Brussel Hyères
CIVA Stichting 14 november 2016 om 11u.

Maandag 7 november 2016 — Robert Mallet-Stevens is een van de belangrijkste figuren van de moderne Franse architectuur van het interbellum. Bekende realisaties van zijn hand zijn Villa Noailles in Hyères, Villa Cavrois bij Rijsel en alle stadspaleizen in de rue Mallet-Stevens in Parijs.

Op de tentoonstelling volgen we de vele verschillende activiteiten van Mallet-Stevens aan de hand van tekeningen, foto’s, historische documenten, meubels en textiel. Er worden lezingen gehouden en films vertoond en er is kinderanimatie.

Mallet-Stevens stamt uit een vooraanstaande Belgische familie van kunstenaars, kunstcritici en kunstverzamelaars. Zijn grootvader was de criticus Arthur Stevens, broer van de schilder Alfred Stevens, en zijn tante Suzanne trouwde met Adolphe Stoclet, de man die het Stocletpaleis liet bouwen. Dat de jonge Robert daar vaak over de vloer kwam, zou voor zijn eigen architectuur van beslissende invloed blijken.

Voor de Grote Oorlog was hij actief als architectuurcriticus, onder meer voor Belgische tijdschriften, en als binnenhuisarchitect, met name voor grote Parijse modehuizen. Na de oorlog verwierf hij faam als ontwerper van filmdecors.

In 1923 bestelde het jonge Parijse mecenasechtpaar Noailles bij hem een winterverblijf voor Hyères, in de Midi. Villa Noailles, het resultaat, werd een trefpunt voor de artistieke avant-garde. Voor Mallet-Stevens was dit het begin van een lange carrière als architect. Helemaal in de geest van het modernisme was hij het type architect dat ook meubelontwerper en binnenhuisarchitect was. Verder bedacht hij tentoonstellingspaviljoenen en speelde hij een rol in de mythische Union des Artistes Modernes.

Charles de Noailles en tuinen. Een heenen-weer tussen kunst en botanica is een aanvulling bij deze tentoonstelling. De burggraaf had immers een passie voor botanica. Hij gaf niet alleen opdracht tot het ontwerpen van twee tuinen – voor Hôtel de Noailles in Parijs en voor Villa Noailles in Hyères – die iconen van de modernistische tuinarchitectuur werden, maar ontwierp ook zelf een heel bijzondere tuin in Grasse. Hij stond in contact met vooraanstaande persoonlijkheden uit de wereld van de landschaps- architectuur en correspondeerde meer dan 25 jaar met René Pechère. Hun uitgebreide briefwisseling wordt hier voor het eerst aan het publiek getoond.

We hebben het genoegen u op 14 november 2016 om 11u. uit te nodigen voor de  persconferentie van de tentoonstelling  ROB MALLET-STEVENS, Parijs Brussel Hyères in aanwezigheid van de curatoren van de tentoonstelling en van de Voorzitter van de CIVA Stichting :

• Stéphane Boudin-Lestienne en Alexandre Mare, Villa Noailles, Hyères
  • Maurice Culot, Yaron Pesztat et Eric Hennaut en Yves Goldstein, CIVA Stichting

Na afloop van het bezoek is er een sandwich buffet voorzien

We verzoeken jullie vriendelijk om uw aanwezigheid bij deze ontmoeting te bevestigen bij Véronique Moerman :  v.moerman@civa.brussels of telefonisch op het nummer 0495 78 30 16.

Adres: Kluistraat, 55 - 1050 Brussel

We kijken ernaar uit jullie binnenkort te mogen ontvangen,

Het team van de CIVA Stichting.

Villa Noailles, Hyères, Rob Mallet-Stevens. © Olivier Amsellem 2013