Ubeeqo: intelligente mobiliteitsoplossingen voor bedrijven

Maandag 11 januari 2016 — Het bedrijf Ubeeqo is ervan overtuigd dat het beheer en de bezetting van bedrijfswagens (toegekende en dienst/poolwagens) beter kunnen. Hun missie: wagenparken optimaliseren met behulp van innoverend fleet management en alternatieve mobiliteitsoplossingen. Ubeeqo geraakte in Frankrijk ondertussen stevig ingeburgerd dankzij het beheer van een groot aantal wagenparken en het in het leven roepen van autodelen voor professionelen.

“België is de ideale markt om ons op te richten”, legt Nadia Andrien van Ubeeqo uit. “Er rijden tenslotte massa’s wagens én bedrijfswagens rond en voor veel bedrijven is het wagenparkbeheer een uitdaging. Steeds meer firma’s zijn dan ook op zoek naar nieuwe oplossingen op vlak van mobiliteit en fleet management.”

Wagens intelligenter gebruiken

Concreet licht Ubeeqo het wagenpark van bedrijven door met als doel diens mobiliteit zo intelligent en efficiënt mogelijk in te richten.

“Dit doen we onder andere door autodelen te introduceren in bedrijven”, vervolgt Andrien. “Dit kunnen zowel klassieke, hybride, als elektrische wagens zijn. De werknemers kunnen de auto gemakkelijk reserveren met behulp van een intuïtieve applicatie. Bovendien kunnen ze de wagens gebruiken met hun werkbadge. Die biedt hen toegang tot de wagen waarna ze de sleutel uit het handschoenenkastje kunnen nemen. In Frankrijk doen we dit momenteel al in 40 bedrijven. In sommige gevallen zijn we er dankzij onze innovatieve oplossing zelfs in geslaagd om het dienstwagenpark (“poolcars”) met 40% te doen krimpen. Dit betekent een enorme kostenbesparing voor de bedrijven en het is beter voor het milieu.”

De carsharingdiensten van Ubeeqo zijn ook populair bij industriële sites. Werknemers moeten daar immers permanent beroep doen op wagens van het bedrijf om zich op de site of tussen de verschillende sites te verplaatsen.

Momenteel werkt Ubeeqo ook aan de ontwikkeling van het zogenaamde “mobiliteitskrediet”. Deze oplossing zou een werknemer in staat stellen om zijn dure bedrijfswagen in te ruilen voor een kleinere bedrijfs- of deelwagen. In ruil hiervoor zou de werknemer toegang krijgen tot een krediet dat hij of zij aan alternatieve vervoersmiddelen kan besteden voor privéverplaatsingen (kortetermijnverhuur, taxi, autodelen, openbaar vervoer, etc.).

Vernuftig en vooruitstrevend systeem

Naast het ter beschikking stellen van deelwagens, biedt Ubeeqo ook innoverende fleet management diensten aan. Deze diensten, gebundeld of op maat, zijn geschikt voor ieder bedrijf dat een wagenpark bezit.

Nadia Andrien: “Ons aanbod berust op eigen software in combinatie met on-board elektronica (optioneel) en een team van toegewijde experts. Dit stelt ons in staat om de kosten van het wagenpark duurzaam te verlagen, de tevredenheid van de medewerkers te verhogen en de impact op het milieu te beperken.”

“De (optionele) ingebouwde telematica stuurt automatisch en in real time informatie over de auto’s door naar ons IT systeem”, vervolgt Andrien. “Deze gegevens stellen ons in staat om het klassieke wagenparkbeheer te optimaliseren, nieuwe diensten aan te bieden aan de bestuurders en hun brandstofverbruik tot 15% te verlagen. Bovendien kunnen we dankzij deze informatie ook het gebruik en de bezetting van de wagens analyseren en zo aanbevelingen doen: het delen van bepaalde wagens, het invoeren van elektrische en/of hybride voertuigen of het lanceren van alternatieven voor de bedrijfswagen, enz. Met behulp van die gegevens en onze ervaren fleetmanagers, kunnen we erin slagen om de totale kostprijs van een bedrijfswagen (TCO) tot 10 % per jaar terug te dringen.”

Elektronicabedrijf ziet voordelen

Siemens is een van de bedrijven die in België reeds besloot om met Ubeeqo samen te werken.

“Wij waren al langer op zoek naar een systeem om een betere bezetting van het wagenpark en een optimaler gebruik van de poolwagens te realiseren”, klinkt het bij Rob Custers, Fleet & Mobility Manager bij Siemens België. “Met Ubeeqo hebben we de ideale partner beet.”

Ubeeqo is momenteel actief in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Luxemburg en sinds kort dus ook in België. Het bedrijf maakt deel uit van de groep Europcar, de leider in autoverhuurdiensten in Europa.

Nadia Andrien: “Er beweegt duidelijk iets op vlak van autodelen binnen de bedrijven. Je voelt dat ze meer en meer het belang inzien van autodelen in een professionele context. Ubeeqo kan hen een totaalpakket aanbieden. Wij zijn als het ware een “one-stop-shop” voor bedrijven op het gebied van mobiliteit. Wij hebben niet enkel een consulting rol, maar kunnen onze aanbevelingen ook uitvoeren en verschillende complementaire diensten aanbieden”, besluit Andrien.

Ubeeqo - alternative mobility made possible!